Harrastuksen mielekkyys

19.9.2007


Olen usein miettinyt mitä järkeä tässä helmeilyssä oikein on?! Kivaa tämä on ainakin ja on ihanaa tehdä kauniita esineitä.
Mutta välillä kun ajattelen rahamäärää joka helmiin uppoaa, iskee paniikki.
Jos vielä olisi markat käytössä en varmasti koruja tekisi, jos ajatellaan, että esim. nauhallinen ihania Prehniittejä maksaa melkein 11€ eli pyöreästi 66 markkaa, tai vuorikristallit pikkaisen päälle 17€ nauha eli karkeasti 103 markkaa ja hopeasta nyt puhumattakaan, metri 0,8mm hopealankaa maksaa pauttiarallaa 4,50€, eli karkeasti 27 markkaa, ja metrillä hopealankaa ei paljon juhlita.

Kuinkahan moni meistä helmihulluista tekisi koruja, jos todellakin olisi vielä markat käytössä??? Tai tekisi varmaan, mutta materiaalit taitaisivat olla hieman erit.
Itse kun olen kotihoidontuella kotona, niin ei sillä rahalla kyllä paljon helmiä osteta, kun pitäisi sillä jotain muutakin saada.

Nauhakorut ovat yksi vaihtoehto, joihin olen nyt satsannut enemmän, toisaalta taloudellisista syistä, mutta kyllä olen oikein kunnolla niihin hurahtanutkin ;). Harmi vain, ettei suomesta saa kuin vahanauhaa tai pitäisi varmaan mennä johonkin nauhaliikkeeseen kurkkimaan vaihtoehtoja.

Siemenhelmet eivät paljon maksa, mutta niiden kanssa tuhraaminen on sitten oma lajinsa, vaikka niilläkin saa kyllä mahdottoman upeita koruja aikaan. Monet ihmiset eivät ole halukkaita maksamaan siemenhelmikoruista, vaikka työmäärä on usein moninkertainen muihin koruihin verrattuna. Arvostan korkealle näitä helmeilijöitä, jotka tekevät korunsa siemenhelmistä.

Minulle tulee keväällä täyteen 3 vuotta tätä helmeilyharrastusta, aloitin siemenhelmillä ja pikkuhiljaa olen siirtynyt hopeaan ja korukiviin ja nyt sitten nyöri on tullut lisäksi, tämä on todella monipuolinen ja mielenkiintoinen harrastus.

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

juuh.. siksi juuri en pidäkään kirjanpitoa näistä menoista.. ei uskalla.. ;) .. Toisaalta .. yleensä aika monet harrastukset maksavat jotain.. Ja sitten .. voisihan nämäkin rahat käyttää huonommin.. eikö vain? ..
pst.. huomaatko, että selittelen .. ehkä itselleni.. ;)

Raija kirjoitti...

Helmiliina, aivan kyllähän kaikki harrastukset jotain maksavat. Ja kyllä usein tulee ostettua helmiä verukkeella, *johonkin muuhun hömppään nämä rahat muuten kuitenkin menee*. Et ole ainoa 'selittelijä' ;)

Anonyymi kirjoitti...

Olen kyllä aivan samaa mieltä, että markkaikaan en varmastikkaan olisi käyttänyt samoja materiaaleja koruiluun kuin nykyään... hirvittää nytkin välillä kun ajattelee hintoja markkoina!!! Olen kuitenkin ajatellut, että tämä harrastus maksaa itsensä takaisin... jos ei rahassa niin tekemisen ilossa, mielihyväntunteena ja minulle myös "terapiana"... :)

Anonyymi kirjoitti...

Mietin muuten tuota asiaa juuri päivänä eräänä, toisaalta ei mitään enää uskalla muuttaa markoiksi kun kaikki hinnat on noussut. Harakkamuori aina sanoo että se ei ole harrastus eikä mikään jos ei se maksa. :) Kehottaa olemaan laskematta ettei mene harrastamisesta ilo.

Anonyymi kirjoitti...

Ja asiaa puhut! Täällä podetaan huonoa omaa tuntoa, kun on tullut osteltua helmiä, vaikka kotihoidon tuella kitsastelee. Olen laittanut kaikki kuitit talteen ja muutaman kerran jo ajatellut laskea ne, mutta siitä voi tulla syvä masis ;)

Anonyymi kirjoitti...

Mulla on kaikki menot kirjattuna kirjoihin ja kansiin. Ja näyttää kulkaa kamalalta! Ette arvaakaan... Vaikka mulla suurimmaksi osaksi aikaa pysyy tolkku mukana, niin aina välillä lipsuu.

Markoiksi en enää ajattele, sillä eihän ruokakaupastakaan enää saa mitään sadalla markalla. Todellakaan.

Ei parane ajatella pahemmin, sillä ilohan tästä hommasta menisi. Harrastus tää on ja se saakin jonkun verran maksaa. Ihan varmasti miehen harrastukseen on mennyt enemmän kuin mun.

Heidi kirjoitti...

Laskeskelin juuri itsekin, että rahaa on helmiin palanut. Puuhelmetkin maksaa. Teen niistä suurimman osan koruistani.
Täytyy varmaan alkaa tekemään tilauskoruja sen sijaan että aina antaa lahjoiksi.